bandenmaat

Autobanden zijn zwart, rond en hebben een opening in het midden. Vele leken denken dan ook dat deze donuts aan de wagen weinig van elkaar verschillen. Wel dan hebben die het mis, want de verschillende soorten autobanden zijn enorm. Een eerste grote verdeling is die tussen een zomerband, regenband en winterband. In deze grote klassen verschillen de autobanden ook nog eens op vlak van de bandenmaat. Deze bandenmaat heeft een waarde weer die duidt over welk type band het gaat. Het probleem van die maatvoering bij banden is dat ze vrij complex is. De code bestaat uit vele letters en cijfers en zonder uitleg kun je er gewoon geen wijs uit geraken.

  • Is het nu wel zinnig om rekening te houden met de bandenmaat van uw autobanden? Natuurlijk, want die heeft invloed op twee belangrijke zaken: op uw veiligheid en op uw portefeuille. Veiligheid omdat de juiste autoband onder de juiste wagen moet bevestigd zijn om tot de beste wegligging te komen. Portefeuille omdat je een rode kaart mag verwachten bij de autokeuring wanneer uw wagen over de foute autobanden beschikt.
  • Waar is nu die belangrijke info te vinden? Wel de bandenmaat en dergelijke zaken staan op de flank van de autoband vermeld. De resem aan informatie is verwerkt in een code. Deze code is pas te begrijpen met een goede legende. Nu zijn enkele zaken in die code belangrijk om over de juiste maten van autobanden te beschikken. Wel opletten dus, want er bestaan vele verschillende bandenmaten. En niet alle bandenmaten passen op alle wagens. Men zegt dat niet iedere wagen gehomologeerd is voor alle maten van autobanden.

Bandenmaat voorbeeld…

Even een voorbeeldje aanhalen voor een type autoband. De volgende bandenmaat kun je eventueel aflezen op de flank van uw autoband: 205/55 R15 87V. Uw band is 205 mm breed. 55 staat voor de verhouding tussen de flankhoogte en de breedte van het loopvlak en dit staat in procent uitgedrukt. R geeft weer dat het gaat om een radiaalband (diagonaalband bestaat ook). 87 is voor de laadindex en de V staat voor de snelheidsindex van de banden. Deze laatste twee zaken worden straks nog verder besproken.

Andere gegevens op flank autoband.

Naast de belangrijke code van de bandenmaat, kunnen ook nog andere zaken op een autoband vermeld staan. Deze volgende zaken zijn vaak minder belangrijk voor de match tussen de soorten autobanden en de wagen. De technische controle zal hier dus niet op letten. Het merk van de autobanden en het type. Als het gaat om sneeuwbanden, dan niet om winterbanden of zomerbanden. Een productiedatum bestaat uit vier cijfers. Bijvoorbeeld 2511, dan is uw band geproduceerd geweest in de 25ste week van het jaar 2011. Een E staat voor de certificatiecode en toont dus aan dat de autoband aan de Europese normen voldoet. Als laatste staan er ook nog gegevens op de band voor de maximale druk en de maximale belasting.

Laadindex en snelheidsindex banden.

De laadindex op een band is een code die de maximale belasting weergeeft die een band kan verdragen. Een band met laadindex 80 kan een gewicht aan van 450 kg, een laadindex op de autoband van 120 kan een gewicht aan van 1400 kg. Precieze tabellen zijn online te bekijken.
De snelheidsindex van de banden toont aan voor welke maximale snelheid een band gehomologeerd is. Dit zijn de mogelijke codes: Q, R, S, T, U, H, V, W, Y en staan respectievelijk voor 160, 170, 180, 190, 200, 210, 240, 270 en 300 kilometer per uur. Plaats dus geen autobanden met snelheidsindex Q onder een Ferrari bij wijze van spreken. Plaats altijd banden die een gelijke of hogere snelheidsindex hebben dan de voorgeschreven normen van de autoconstructeur.

Bandenmaten lijken weinig te zeggen met die simpele code, maar als je weet waar alles voor staat dan kom je nog veel informatie van uw autoband te weten. Zo zie je maar dat niet iedere autoband gelijk is en dat je de juiste soorten autobanden moet gebruiken onder uw wagen. Vergelijk dus altijd de bandenmaat met de eisen van de constructeur van uw wagen. Normaal gaan bandencentrales altijd wel op de hoogte zijn van de juiste eisen voor een bepaalde autoband. Toch kan het handig zijn de code van de bandenmaat te begrijpen. Dit als je bijvoorbeeld tweedehands autobanden op kop wilt tikken. Wel opletten met dergelijke tweedehands autobanden, want de code zegt veel maar niet hoe versleten de banden zijn. Kijk dus zelf zorgvuldig naar het rolvlak van de autoband.

Tags: , , , ,